5 manieren om donateurs te werven voor jouw stichting

donateurs

Iedere stichting wil donateurs. Maandelijkse donaties bieden uw organisatie meer kansen. U heeft stabiele inkomsten en daardoor meer vrijheid om plannen uit te voeren en te investeren. Toch is het soms lastig om donateurs te vinden die zich voor langere tijd aan uw organisatie willen binden. Daarom moeten organisaties vaak continu op zoek naar nieuwe donateurs en naar manieren om deze donateurs langer aan zich te binden. Maar hoe kan een stichting dat het beste doen? Wij zetten 5 manieren voor u op een rij!

Het is belangrijk om donateurs te werven die op lange termijn willen blijven doneren. Dit geeft u als stichting de mogelijkheid om een langdurige relatie op te bouwen met uw donateurs. Maar hoe haalt u deze nieuwe donateurs binnen?

  1. Vertel over de impact

Vertel uw potentiele donateurs wat de impact zal zijn van hun maandelijkse gift. Donateurs moeten eerst overtuigd worden van het feit dat hun donatie een verschil zal maken. Maak dus duidelijk waarom hun bijdrage zo belangrijk is en wat uw stichting daarmee denkt te bereiken. Dit kunt u doen met behulp van illustraties of infographics. Zo kunt u bijvoorbeeld laten zien wat er met vijf of 10 euro per maand gedaan kan worden. Zo krijgen de potentiele donateurs een beter beeld van wat er met hun geld gebeurt. 

2. Laat zien dat er meer periodieke donateurs zijn

Potentiële donateurs kunnen overtuigd worden door te laten zien dat anderen ook doneren. Door te laten zien dat andere mensen ook al maandelijks doneren, wordt meteen duidelijk dat uw stichting betrouwbaar is. Zo worden potentiële donateurs gemotiveerd om ook lid te worden van de uw (online) community. Met visuele content of juist met harde cijfers kunt u laten zien hoeveel leden er al doneren. Dat spoort hen meteen aan om zich ook aan te melden!

3. Zorg ervoor dat uw donateurs zich bijzonder voelen

Het is belangrijk om uw waardering uit te spreken voor wat de donateurs voor uw stichting doen. Oftewel, doe aan customer relationship management. Crm voor goede doelen kan op allerlei manieren. Maak bijvoorbeeld een mailinglijst aan van alle periodieke donateurs, maar ook van eenmalige donateurs. U kunt hen dan regelmatig mails sturen over de gang van zaken binnen de stichting, de voortgang of indrukwekkende verhalen delen. Daarnaast kunt u hen in iedere mail bedanken en laten zien hoe blij u met hen bent. Uw donateurs moeten het gevoel krijgen dat ze bijzonder zijn. Zo houdt u de donateur tevreden en willen ze misschien meer of langer blijven doneren. 

4. Blijf volhouden
Als je continu bezig bent met het zoeken naar nieuwe donateurs, dan moet je vooral niet opgeven. U dient steeds opnieuw te zoeken naar manieren om donateurs te werven. Social media is een krachtig middel om aan nieuwe potentiële donateurs te komen. Wees creatief en besteed genoeg aandacht aan de band die u met uw donateurs opbouwt. Hoe sterker deze band, hoe meer donateurs trouw zullen zijn aan uw stichting.