De 3 belangrijkste ingrediënten van een productontwerpteam

Tegenwoordig weten we dat de bedrijven die voorop lopen met innovaties de grootste kans hebben om ´gezond´ te blijven en voorop te lopen op de concurrentie. Bedrijven als Apple en Tesla stoppen gigantisch veel geld in ontwerp en onderzoekteams die elke dag hun hoofd buigen over innovatievraagstukken. Het is belangrijk dat de teams bestaan uit mensen met de juiste vaardigheden. Een productontwerpteam bestaat uit de volgende drie hoofdcomponenten.

  • UI-ontwerp: een werknemer die het perfecte en meest mooie schermontwerp kan tekenen, zodat hij bij iedereen een duidelijk beeld kan creëren. Zij kunnen je perfect helpen met bijvoorbeeld: industrial design
  • UX-ontwerp: iemand die goed is met draadframes en prototypes kan bouwen. Ook moet hij in staat zijn om belangrijke structuren en stromen te ontwerpen. Daarbij moet hij ook nog is goed kunnen communiceren, brainstormen met collega´s.
  • UX-onderzoek: de onderzoekers van het ux team moeten de ontwerpen kunnen testen met echte gebruikers. Ze moeten bepaalde functies valideren, interviews doen, die analyseren en persona´s bouwen. Ook moeten ze al die analyseren communiceren aan de UI & UX team

In de praktijk betekend dit niet dat je maar drie mensen in je team nodig hebt. Je ziet dat er in veel start-ups dat deze afdelingen onderbemand zijn, wat vrij logisch is, want zulke afdelingen kosten veel geld. Het risico bestaat dat de onderzoeker voor het team het dan niet allemaal aankan, omdat ze alles moet valideren, interviews moet doen en dit ook nog is goed aan de andere mensen moet overdragen. Mocht je nou niet de middelen hebben om zulke teams te betalen, dan kan je er natuurlijk ook over nadenken om een product designer van Alskar in te huren. Zij zijn specialist op innovatieprojecten