Een goede service richting de klant

Het voeren van een goede klantenservice is heel erg belangrijk. Om dit goed weer te geven beginnen we met een voorbeeld van de ING. De ING is één van de grootste banken van Nederland. Met het hebben van betaalrekeningen, spaarrekeningen, creditcards en de optie om te handelen in aandelen heeft de ING een brede klantenservice nodig. Bij bijvoorbeeld de Zalando kan een nieuwe persoon bij de klantenservice redelijk makkelijk worden ingewerkt. Uiteraard heeft de ING ook een bepaald handboek, maar toch komt hier meer bij kijken. Er zit een team klaar voor vragen over de betaalrekeningen en de betaalpassen. Wanneer iemand zijn of haar pas kwijt is wil diegene deze zo snel mogelijk blokkeren. Omdat ING een groot klantenbestand heeft zijn er voor alleen dit onderdeel al veel werknemers nodig.

Hiernaast zit er ook nog een team klaar voor het beantwoorden van vragen over de creditcard. Creditcard fraude komt veel voor en kan door de betalingslimiet die een creditcard kan hebben soms oplopen tot hele hoge bedragen. Hierom is het belangrijk dat ook hier snel mensen klaar zitten om te helpen. Als laatste afdeling kijken we naar beleggen. ING heeft zelf een app waarmee belegt kan worden. Natuurlijk kan deze app zoals alle apps een storing hebben. Bij het snelle spel van aandelen is dit erg gevaarlijk en moet er een team klaar zitten om de boze beleggers gerust te stellen.

Klantenservice

Nu duidelijk is hoe belangrijk klantenservice is, kunnen we gaan kijken naar de manieren waarop de klant geholpen kan worden. Als eerste kijken we naar de telefoon. U kan natuurlijk zelf de telefoon opnemen, maar bij kleine bedrijven zoals een ZZP’er is hier vaak geen tijd voor. U kunt een extern persoon inhuren die voor u de telefoon opneemt. Dit heet ook wel een telefoon antwoord service. Deze persoon natuurlijk ook uw mail beantwoorden. Hiermee komen we gelijk op een tweede onderdeel van een goede klantenservice. Wanneer iets op papier moet worden gezet komt er al snel mail bij kijken. Het hebben van een bekwaam persoon om de e-mails te beantwoorden is zeer belangrijk. Ook telefoonservice zzp is iets wat veel bedrijven nodig hebben maar daar vaak niet goed aan toekomen. Het uitbesteden hiervan kan zeer veel voordelen hebben! 

Chat functie

Misschien heeft u het wel eens gezien, u gaat naar een website en recht onderin vraagt een vriendelijk gezicht wat hij of zij voor u kan doen. Dit betekent dat het bedrijf waarmee u in aanraking bent gekomen gebruik maakt van een chat functie. Met deze chat functie kunnen snel korte vragen worden beantwoord en heeft de klant vaak het gevoel dat hij of zij sneller wordt geholpen.