4 Ideale geefmomenten voor relatiegeschenken

ideale geefmomenten relatiegeschenken

In Nederland geven bedrijven met regelmaat relatiegeschenken weg. Door het jaar heen zijn er uiteenlopende geefmomenten die meer en minder door bedrijven worden gebruikt om de zakelijke relatie te versterken. De kerstperiode is natuurlijk een veelgebruikte periode voor het geven van geschenken. Maar ook andere momenten in het jaren lenen zich uitstekend, zij het niet nóg beter, voor het weggeven van een mooi relatiegeschenk. Want juist op de minder traditionele geefmomenten kun jij je onderscheiden.

1. Pasen

Pasen, een traditioneel feest dat in Nederland jaarlijkse gevierd wordt. Eerste Paasdag valt altijd op zondag, Tweede Paasdag is een officiële vrije dag. Binnen het bedrijfsleven worden de meeste paasgeschenken weggeven aan personeel. Pasen is een moment dat ten opzichte van bijvoorbeeld Kerst veel minder wordt gebruikt om geschenken aan zakelijke relaties te geven. Hier doet zich een kans voor. Als bedrijf kun je namelijk veel beter opvallen wanneer je met juist Pasen een cadeau weggeeft. Relaties verwachten het minder en worden dus meer verrast. Een moment om je te onderscheiden en de band met je relaties te versterken.

Met Pasen is het leuk om een traditioneel paasgeschenk te geven zoals een paasstol. Maar ook paaschocolade is altijd erg populair. Tegenwoordig zie je meer en meer groene cadeaus terug komen zoals bloembollen die in vrolijke verpakkingen het voorjaar inluiden. 

2. Zomergeschenken

De zomer staat in Nederland niet bekend als hét moment om iets weg te geven. Traditioneel gezien zijn dit de feestdagen. Dit betekent nagenoeg geen ‘concurrentie’ wanneer jij dit moment als geefmoment bestempeld. Voor veel bedrijven is het in de zomer ‘komkommertijd’. Er is weinig business. Wanneer je juist in de zomer een campagne rondom een geschenk en het persoonlijk contact met je relaties bedenkt, kun je een geschenk combineren vanuit een commerciële gedachte. Helemaal zo gek nog niet.

Je kunt zomergeschenken geheel laten aansluiten op de tijd van het jaar. Denk aan het weggeven van BBQ-pakketten, badhanddoeken, mojito-sets, maar ook groene geschenken zoals Kweeksets.

3. Sinterklaas

Sinterklaas, hoewel aan veranderingen onderhevig, blijft een feest van gezelligheid dat in Nederland nog altijd volop gevierd wordt. Eind november verwelkomen wij de Goedheiligman in Nederland. Vanaf dat moment kan de decembergezelligheid beginnen. Wie kan er beter cadeaus weggeven dan Sinterklaas? Een mooi moment om voor al het kerstpakkettengeweld al in contact te komen met b2b-relaties. Geef bijvoorbeeld al een leuk geschenkje weg om dat later in december op te volgen met een kerstgeschenk. Of time juist jouw geschenk voor de kerstgeschenken en geef iets moois weg met Sinterklaas.

4. Kerst

Natuurlijk mag Kerst in deze lijst niet ontbreken, of eigenlijk de kerstperiode. In de weken rondom Kerst worden in Nederland enorm veel zakelijke kerstgeschenken weggegeven. Persoonlijk, of met een postmaling wordt het contact met relaties gezocht.

Zorg voor een mooi en onderscheidend geschenk. Personaliseer het daar waar mogelijk om jouw geschenk extra waarde te geven.