Het tegengeluid op traditionele online marketing

Online marketing is groot en wordt groter. Je kunt hier niet meer omheen en je zult hier ook zeker aan mee moeten doen. Maar daarbij hoor je vaak het woord inbound marketing. Maar wat is het eigenlijk? Wat is het eigenlijk het verschil met gewone online marketing? 

Inbound marketing VS online marketing 

Met inbound marketing trek je klanten naar je toe. Dit kan via verschillende kanalen, zoals blogs, podcasts, e-books, whitepapers en natuurlijk social media. Wanneer een lead jou vindt, leren ze langzaam jouw bedrijf kennen. Dit proces schept een band tussen jou en de lead. Dit gebeurt zonder dat jij jouw merk opdringt.

Bij gewone online marketing wordt er vooral gebruik gemaakt van eenzijdige advertenties, telemarketing en spam. Er wordt vooral om aandacht gevraagd en niet zozeer er vanuit gegaan dat leads jou ook op een natuurlijke manier kunnen vinden. 

Maar hoe trek je klanten aan?

Inbound marketing draait om het aantrekken van klanten. In plaats van dat je schreeuwt om aandacht, ga je ze helpen met nuttige informatie of een oplossing voor een probleem dat zij ervaren. Dit is niet per definitie een product of service. Dit kan ook een blog zijn waar je uitlegt hoe zij het probleem kunnen oplossen of waar je informatie geeft over een bepaald thema. 

Op de juiste plek en op het juiste moment 

Bij inbound marketing target je jouw ideale klant. Daarom weet jij ook waar deze uithangt, wat hun vragen zijn en voor welke dilemma’s zij staan. Dit weet jij omdat je een buyer persona opstelt. Hierin maak je overzichtelijk wie jouw ideale klant is en welke problemen zij ervaren. Daarbij bedenk je natuurlijk welke content zij graag hiervoor willen zien. Is een infographic handig of is een video de best optie? Bedenk wanneer zij deze informatie willen zien, maar ook via welk kanaal en in welk deel van de klantreis de informatie gepast is. Door content te delen op het juiste moment en op de juiste plek.  

De vier fasen 

Inbound marketing is dus niet zomaar wat online knallen. Het werkt met vier fases. Deze zijn attract, convert, close & delight. Deze fases werken als volgt; om een lead te converteren tot klant, moet je hem of haar overtuigen. Dit kan voor op het juiste moment content aan te bieden bijvoorbeeld. 

Wanneer een klant een klant is, mag je ze koesteren. Vergeet ze zeker niet, want ze moeten promotors worden. Spreek dus ook je huidige klanten continue aan en houd ze op de hoogte. Want dan zullen zij vanzelf kennis, vrienden en familie vertellen over jou. En dan start het proces weer. 

Al met al is inbound marketing een tegengeluid tegen de traditionele online marketing. Alles draait om aantrekken op de juiste manier. Geen schreeuwerige pop ups, maar waardevolle informatie en echt je leads en klanten helpen. Je verdiepen in je klanten, zodat je hen ook echt kunt helpen. Zo maak je een klantenbestand waar je jarenlang plezier hebt.