Hoe werkt een merk registreren eigenlijk?

Wil je een merk registreren maar weet je niet hoe dit werkt? Dan ben je hier aan het juiste adres, want we gaan het je precies uitleggen! Van het voorbereidende werk tot het indienen van de registratie en daarna, we schetsen een compleet beeld. Bekijk het hieronder.

Voorbereiden

Wanneer je een merk gaat registreren, maar er al een zeer vergelijkbaar merk geregistreerd staat, dan kun je er vanuit gaan dat de eigenaar van het reeds geregistreerde merk contact met je opneemt. Je kunt dit beter voor zijn en kiezen voor een merk dat nog beschikbaar is. Voer zelf dus eerst een onderzoek uit of laat dit door een expert doen, zodat je zeker weet dat je geen registratie indient die al bestaat!

Goed de categorieën kiezen

Een merk kan binnen meerdere categorieën bestaan. Bij het registreren kun je zelf aangeven binnen welke categorieën je het merk in wil gaan zetten. Bijvoorbeeld voor cosmetica, sport of keukengerei. Het is belangrijk om goed na te denken over de categorieën waarvoor je merk nu én in de toekomst bedoeld is. Je kunt je merk immers beter voor teveel dan voor te weinig categorieën registreren. Zoek dit zelf van tevoren goed uit of laat je opnieuw door een expert informeren omtrent deze kwestie.

Indienen en bewaken

Nadat jouw registratie compleet is kun je deze indienen bij het merkenregister van het land of de landen waarvoor je het merk wilt registreren. Belangrijk om te onthouden is dat je, nadat de registratie rond is, zelf maatregelen moet treffen om de registratie te bewaken. Dit doet het register namelijk niet voor je. Opnieuw kun je de expert, zoals een merkenbureau, hiervoor inschakelen. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de bewaking zelf voor je rekening te nemen, maar dit kan meer werk kosten dan je misschien zou verwachten. Denk er dus goed over na. Succes!