Zakelijke artikelen & Tips

Online marketing

3 redenen om juist ten tijde van corona te investeren in online marketing

investeren in online marketing ten tijde van corona

Het is duidelijk dat het coronavirus een gigantische impact heeft op de samenleving en de economie. Veel mensen voelen zich onzeker en bang, waardoor je er wellicht voor kiest om tijdens deze crisis beslissingen uit te stellen en even niet te investeren. Maar een crisis biedt juist ook kansen. Zo zitten Nederlanders veel meer thuis en hebben ze een hoop tijd over nu bijvoorbeeld reistijd komt te vervallen. Dit zijn 3 redenen om juist ten tijde van corona te investeren in online marketing.

De voordelen van online marketing

Wellicht heb je nog helemaal geen ervaring met online marketing en vraag je je af: wat is online marketing? Online marketing kent vele facetten, van adverteren op Google en op social media tot het schrijven en bloggen voor zoekmachineoptimalisatie van je website om organisch meer bezoekers te trekken. Naast dat online marketing ervoor zorgt dat er meer mensen op jouw website of in je webshop komen, kun je deze kennis ook gebruiken om het aantal conversies te vergroten of de webshop zo in te richten dat iedere bezoeker meer uitgeeft in jouw online winkel. De mogelijkheden zijn eindeloos en in bijna alle gevallen zijn er verbeteringen mogelijk waarmee je jouw omzet vergroot.

Tijd voor strategie

De juiste strategie is altijd belangrijk, maar soms kan het worden ondergesneeuwd door de waan van de dag. Is het even rustig bij jou op de zaak? Gebruik deze tijd dan om een duidelijke online marketing strategie uit te stippelen. Wie zijn jouw ideale klanten, waar kun je ze vinden en hoe kun je ze het best gebruiken? Hoe kun je online marketing inzetten om (een deel van) deze doelen te bereiken? Ga je dit zelf doen of schakel je de hulp in van een online marketing bureau?

Verandering in bestedingspatroon

Door de coronacrisis valt de horeca stil, worden reizen geannuleerd en brengen mensen meer tijd door in en rondom het huis. Dit is duidelijk terug te zien in het bestedingsgedrag. Puzzels en skeelers gaan als zoete broodjes over de toonbank en ook ontsmettingsmiddel is niet aan te slepen. Ook worden er meer luxueuze thuisproducten verkocht zoals televisies en laptops en fitnessproducten om thuis in shape te blijven. Hierop kun je goed inspelen met je communicatie en je assortiment. Voor andere producten wordt juist meer tijd besteed aan het vergelijken en oriënteren omdat de tijd er is. Door de juiste informatieve blogposts te plaatsen kun jij jouw bedrijf positioneren als kennisdeler. Een conversie kan in dit geval een inschrijving voor de nieuwsbrief zijn, zodat je geïnteresseerden op een later moment kunt benaderen met een goed aanbod.