Soundbranding: een geluid vastleggen als merk

Sound

Een sterk merk bouwen is kostbaar, tijdrovend en zeker niet gemakkelijk. Herkenbaarheid van een merk staat voorop. Denk maar eens aan de grote merken op aarde. De swoosh van Nike of de schelp van Shell. In één oogopslag herkennen we het beeld of woord en krijgen we er een gevoel bij. Een sterk merk is niet zonder inspanning sterk geworden. Hier ligt meestal een zorgvuldige merkstrategie aan ten grondslag. Daarbij hoort vaak een uitgebreide brand guide, een huisstijl en een logo. Dit wordt gedaan om in alle uitingen en verschillende mediatypen een eenduidig beeld te creëren. Een beeld dat voor de gekozen doelgroep herkenbaar is en past bij het beeld dat ze moeten hebben bij het merk. Ook geluid of zelfs geur kan een bepalende rol spelen in de merkstrategie van bedrijven.

Een merk beschermen

Bedrijven steken veel tijd en energie in het ontwikkelen van een merk. Het zou dus erg zonde zijn als een ander bedrijf met een vergelijkbaar merk en / of product de markt betreedt. Een bedrijf zal een merk dus willen beschermen tegen gebruik door anderen. Dit kan door een merk te registreren. Je kan een product of dienst registreren als merk en je kan je handelsnaam registreren als merk.

Geluid als merk

Geluiden werken erg goed als het gaat om het oproepen van emoties of herinneringen. Je hebt vast een liedje waar een voor jou mooie of mindere mooie herinnering aan vast zit. Geluid kan dan ook een krachtig middel zijn om in de merkstrategie in te zetten. Veel bedrijven doen het al en ontwikkelden een eigen tune. Denk maar aan Randstad, Hema en Kruitvat. Soundbranding staat misschien nog in de kinderschoenen maar grote bedrijven maken er al gebruik van.

De kracht van geluid

Geluid heeft veel invloed op het gedrag van mensen. Zo draaien ze in de Londense metro klassieke muziek. Het vandalisme daalde daardoor met 30%. In een onderzoek onder winkelend publiek zei 67% dat muziek medebepalend is voor de verblijfsduur in een winkel. Zelfs koeien produceren meer melk als ze luisteren naar relaxte muziek. Tijd dus om muziek actief te gaan inzetten in je merkstrategie.