Zoekmachine optimalisatie is juist nu belangrijk

Een online marketing strategie zonder zoekmachine optimalisatie (SEO) kan natuurlijk niet. In tijden van crisis is zoekmachine optimalisatie ook nog eens extra belangrijk. Wij leggen je graag uit waarom. 

Snellere adoptie van digitale middelen 

Het coronavirus zorgt ervoor dat veel mensen nieuwe digitale middelen moeten aanleren en gebruiken. Dit betekent ook dat er meer mensen online zijn en zoekvolumes stijgen. De verwachting is ook dat dit blijvend is. Des te meer reden om nu volop in te zetten met online marketing technieken. 

Waarom zou je nu zeker moeten starten ?

Zoekmachine optimalisatie is gratis. Een bezoeker die via organische zoekresultaten op jouw website komt is ontzettend waardevol. Doorgaans vinden bezoekers deze resultaten ook betrouwbaarder. Het mooiste is dus dat je geen geld kost maar wel tijd. Natuurlijk tijd is geld, maar de effecten verdwijnen niet direct. Je blijft lang profiteren van je resultaten en hebt gratis bezoekers. 

Maar mocht je nog steeds investeren in zoekmachine adverteren, dan is SEO ook een waardevolle aanvulling. Deze inspanningen hebben positieve effecten op SEA, CRO, remarketing, social media en e-mailmarketing

Bovendien ben je niet alleen afhankelijk van bijvoorbeeld een betaald kanaal. Denk bijvoorbeeld weer eens aan zoekmachine adverteren. In tijden van crisis blijven mensen nog steeds zoeken op Google. Maar de garantie dat mensen klikken op jouw advertentie heb je niet. Door je kansen te spreiden, heb je sowieso meer kans op conversie. 

Bezoekers aantrekken is breed. Want je hebt natuurlijk het liefst mensen die een aankoop willen doen bij jou. Maar richt je zeker niet alleen op deze mensen met SEO. Zoekmachine optimalisatie is perfect voor een brede doelgroep en voor elke fase in de klantreis. Je kunt interessante blogs inzetten om mensen die aan het begin van hun klantreis staan te informeren. Mensen die verder zijn in hun klantreis, kun je inspireren met mooie productteksten en ga zo maar door. Perfect dus om gericht in te zetten voor elke klant. 

Niet voor even 

Betaalde campagnes leveren vrijwel direct resultaat. Dat is natuurlijk fijn, maar de resultaten zijn van korte termijn. Zet je de campagne uit? Dan zijn er ook geen resultaten meer. Zoekmachine optimalisatie is een langdurige investering, wanneer je goede plekken behaald in de zoekresultaten, dan verlies je deze posities niet zomaar meer. Stop niet zomaar als je de positie hebt behaald, die je wilt behalen. SEO is een proces dat langdurig is en altijd doorgaat.